Marketingové trendy v roku 2024: Na čo si dať pozor?

Aké sú marketingové trendy pre rok 2024? Prečo rastie „aktivizmus firiem“ v celospoločenských témach? Akú rolu zohrá v marketingu tento rok umelá inteligencia? Čo znamená hyperpersonalizácia obsahu a ktorá farba bude farbou roka 2024? Vítame vás pri najočakávanejšom blogu tohto roka!

10 marketingových trendov v roku 2024

Photo by Karolina Grabowska on Pexels.com

1. Farba roka 2024

Farbou roka 2024 sa podľa spoločnosti Pantone stala Peach Fuzz. Ak patríte k mužskému publiku, isto sa práve zamýšľate nad tým ako ju pomenovať. Najlepšie by ju vystihol popis „broskyňová farba“ alebo farba broskyňových tónov, ktorá je ľahká, vyžaruje pokoj a vyrovnanosť.

Odborníci z inštitútu Pantone vyhlasujú farbu roka už od roku 1999. Kým minulý rok (2023) to bola farba Viva Magenta, ktorá nás podnecovala k odvahe a experimentovaniu, s farbou Peach Fuzz pre rok 2024 nadišiel čas upokojiť sa a zahriať. Sme teda zvedaví, ako sa vám Peach Fuzz páči a ako sa vám ju podarí preniesť do vašich dizajnov.

2. Aktivizmus značiek

Značky sa dnes, oveľa viac ako počas posledných 20 rokov zapájajú do sociálnych a politických otázok, aby vyjadrili svoje hodnoty a pripojili sa k témam a diskusiám, ktoré sú dôležité pre ich cieľové publikum a ich zákazníkov.

Vo veľkej miere sme to videli počas vypuknutia konfliktu na Ukrajine, alebo aktuálne v izraelsko-palestínskom konflikte. A ako sa to odráža v marketingu a komunikácii značiek? Najčastejšie vidíme zmenené profilovky, titulky či logá firiem, ktoré reflektujú na spoločenské dianie. Firmy a značky budú častejšie ako doteraz vyjadrovať svoj postoj k celospoločenským témam, je dobré o tom vedieť už dnes.

Photo by Cottonbro Studio on Pexels.com

3. Krátke video formáty

Video content je v dnešnej dobe „must have“. Predpokladáme, že to už veľmi dobre viete. Pokiaľ ho vo svojej firme netvoríte, máte veľký inovačný a technologický dlh. Krátke videá, zostrihy a livestreamy budú trendom v roku 2024, pretože podmienky pre ich distribúciu sú viac ako priaznivé. Všetky platformy ako YouTube, TikTok či Instagram podporujú krátke videá, ktoré môžete poznať pod názvom „Shorts“ či „Reels“. Absolútnym kľúčom k úspechu je zachytenie pozornosti diváka a otitulkovanie videa, keďže priemerná pozornosť na Instagram Stories je 1,3 sekundy a podľa niektorých dát až 70% používateľov sleduje videá bez zvuku. Chcete jeden praktický tip? Ak chcete otitulkovať vaše video, vyskúšajte nástroj Kapwing.

4. Udržateľnosť a transparentnosť

Ekológia, životné prostredie, fast fashion či cirkulárna ekonomika už dávno nie sú len témami v médiách, ale aj témami vo firmách. Mnohé z nich sú dnes stavebným kameňom marketingovej komunikácie značiek. Firmy sa budú aj v roku 2024 snažiť preukázať, že ich podnikanie je voči planéte zodpovedné a udržateľné. Ak ste doteraz ešte nepočuli o slovnom spojení „zelený marketing“, dobre si ho zapamätajte. Firmy budú komunikovať ako recyklujú, ako sa snažia svoje výrobky znova použiť a budú tiež zdôrazňovať ich etickú výrobu. Ako sa voči planéte správa vaša firma a čo z toho by mohla zahrnúť do svojej marketingovej komunikácie?

(Keď hovoríme o udržateľnosti, k tejto téme odporúčame prečítať si Jarov blog, v ktorom píše o tom, aký je v podnikaní rozdiel medzi udržateľnosťou a raketovým rastom.)

Photo by Photomix Company on Pexels.com

5. Zbieranie a vyhodnocovanie dát

Práca s dátami bude v roku 2024 úplne kľúčová. Ak ste sa dlho neboli pozrieť vo svojom Facebook Ads Manageri, spravte tak čo najskôr. Ak sa v ňom strácate alebo ním nechcete zabíjať čas, oslovte nás a okrem marketingovej stratégie sa postaráme aj o analýyu a prácu s vašimi dátami. V roku 2024 bude kľúčové optimalizovať reklamu na základe kvalitných dát, dôkladne poznať svoje publikum, svojho zákazníka, jeho správanie a na základe týchto dát robiť biznisové či marketingové rozhodnutia

6. Employer branding

Témou dňa pre stredné a veľké firmy bude budovanie atraktívnej značky zamestnávateľa. Dôvodom je nízka nezamestnanosť a nedostatok pracovnej sily. Employer branding je stratégia a súbor marketingových aktivít, ktoré sú zamerané na vytváranie a udržiavanie pozitívneho imidžu firiem ako atraktívneho zamestnávateľa.

Firmy tak budú využívať všetky možnosti ako prilákať, získať a udržať talentových zamestnancov, Do popredia sa dostane spolupráca so školami a univerzitami, talentový koučing manažérov a zamestnancov, ale aj headhunting vrcholových a riadiacich pracovníkov. Ktoré marketingové aktivity vám tento rok pomôžu odprezentovať sa ako atraktívny zamestnávateľ?

5. Privátne eventy značiek

Niekedy sa firmy zameriavali predovšetkým na sponzoring už existujúcich eventov. Tent rok však výrazne pribudne značiek, ktoré sa rozhodnúť pripravovať vlastné privátne eventy. Meradlom úspechu nebude počet ľudí na podujatí, ale vzťah a interakcia s ľuďmi.

Aj preto sa v roku 2024 môžeme tešiť na nové meet-upy, hackatony, večierky, spoločné dobrovoľnícke akcie, minikonferencie, roadshows či zaujímavé livestreamy. A aby sme nezostali len nohami na zemi, tešiť sa môžete aj na unikátne eventy v metaverse, ktorých sa chopila už aj Slovenská sporiteľňa.

Šikovné firmy samozrejme nezabudnú na Net Promoter Score Event, čo je metrika používaná na meranie spokojnosti zákazníkov a ich ochoty odporučiť produkty alebo služby firmy iným ľuďom. Ak chcete vedieť ako zorganizovať a spropagovať zaujímavý event pre vašu značku, ozvite sa nám.

7. Vývoj produktov zaplatia zákazníci

Možno vám táto veta znie absurdne, no dajte jej šancu. Väčšina firiem doteraz financovala vývoj svojich produktov a služieb z vlastných zdrojov. Ak to však ide aj z cudzích, prečo to nevyskúšať? Na darcovskej platforme Donio.sk sa ľudia aktuálne skladajú na rozbehnutie sociálneho podniku Medovníkový domček, Farma Happy získala od podporovateľov viac ako 7 000€, na vydanie knihy Tam Hore sa za 26 dní vyzbieralo viac ako 85 000€.

Toto otvára firmám nové obzory – získať financie na vývoj produktov skôr, než sa do neho pustia alebo ich začnú reálne vyrábať či predávať. A viete čo je na tom najlepšie? Že takáto forma fundraisingu, resp. crowdfundingu je vlastne marketingová kampaň sama o sebe a vy ňou môžete otestovať publikum skôr, než produkt skutočne vyrobíte.

9. Deglobalizácia alebo lokálne vyhráva

Photo by Dmitry Zvolskiy on Pexels.com

Samozrejme, svet bude aj v roku 2024 stále prepojený a vy si pravdepodobne rok kúpite niečo z Amazonu či z Wishu, avšak význam lokálnych firiem, produktov, služieb či komunít však bude narastať. Vidíme to už dnes pri vzniku mnohých slovenských konceptov a značiek, ktoré chytajú trend známy aj ako „Slovatch“. Bystrická kaviareň Výklad alebo poctivý slovenský diár Žurnál. A ku obom z týchto značiek by sme rýchlo vedeli nájsť aj zahraničnú alternatívu (Výklad – Strabucks, Žurnál – Moleskine). Čoraz žiadanejšie sú však na trhu práve slovenské a lokálne značky. Máte takú? Čakajú vás dobré časy.

Photo by Thisisengineering on Pexels.com

10. Umelá inteligencia – AI

Vieme, všetci už čakáte na umelú inteligenciu, pretože sme si ju dovolili dať až na koniec blogu o aktuálnych trendoch. Tak teda poďme nato.

Chatboti a virtuálni asistenti: Pravdou je, že umelá inteligencia prinesie transformáciu marketingu tak, ako ho poznáme dnes. Najväčší rozmach môžeme očakávať vo vytváraní nových chatbotov a virtuálnych asistentov. To, že už nemusíte hodiny surfovať internetom, ale stačí zadať jednoduchú otázku nástroju ChatGPT asi viete. No napríklad taká služby Deeply.cz vám pripraví texty pre vašu reklamu na Google ads, návrh scenáru pre TikTok, SEO popisy pre váš web alebo vám vygeneruje AI obrázok. Ďalší chatboti však budú nasadzovaní hlavne na zákaznícku podporu.

Prediktívne analýzy: AI budeme stále viac vidieť v tzv. prediktívnej analýze, teda v analýze, ktorá sa využíva na predpovedanie spotrebiteľského správania a trendov. To výrazne uľahčí prácu firmám lepšie pochopiť svojho zákazníka, to ako, kedy a kde s ním komunikovať.

Optimalizácia obsahu: Je dosť možné, že vďaka AI sa výrazne tento rok rozšíria nástroje, ktoré budú schopné automaticky generovať a optimalizovať obsah pre rôzne platformy, čím uľahčia tvorbu príťažlivého obsahu, ktorý rezonuje s cieľovými skupinami.

Voice commerce: Aj v našich podmienkach rastie počet ľudí, ktorí aktívne používajú rôznych hlasových asistentov. Tu môže zohrať AI dôležitú úlohu, pretože môže podporiť tzv. voice commerce, teda hlasový obchod. Od značiek môže vyžadovať vytváranie hlasom optimalizovaných opisov produktov či nákupných skúseností.

Sledovanie a optimalizácia cien: Na to, na čo sa však najviac tešíme my, že vďaka umelej inteligencii budú firmy postupne schopné dynamicky prispôsobovať ceny v reálnom čase a to na základe dopytu, konkurencie či iných faktorov na trhu.

Na dnes je to zo sveta marketingových trendov všetko. Ani zďaleka som nespomenul všetky, vybral som len tie najdôležitejšie. Ak vás zaujíma ako ich implementovať do svojej marketingovej komunikácii, ozvite sa: david@maviomedia.sk

titulná foto: Photo by Viridiana Rivera on Pexels.com