AKO SA STAL HUMOR TAJNOU ZBRAŇOU MODERNÉHO MARKETINGU? 

„Memečká” už dávno nie sú žiadnou novinkou. Sú každodenným spestrením nášho online sveta. Pred časom som na firemnej porade o trendoch vyjadrila svoj názor na trendy. Pre mňa je trendom to, čo dokáže prekonať prvotný ošiaľ a ostať na trhu aj niekoľko rokov. Preto by som aj tento populárny formát zaradila medzi dlhodobý trend, ktorý ovláda náš digitálny svet. V najnovšom blogu sa pozrieme na to, ako značky využívajú memečká na budovanie svojej identity a získavanie pozornosti spotrebiteľov. 

Aj podľa vedeckých článkov môžeme uznať, že práve „memečká” sa radia medzi najúspešnejšie spôsoby marketingovej komunikácie, pričom boli uznané ako najjednoduchšie spôsoby, ako zaujať cieľové publikum. (Viac na: Meme marketing: How can marketers drive better engagement using viral memes?)

Meme marketing tak môžeme definovať ako využitie meme na propagáciu vašej značky. Tento nástroj komunikácie nám zabezpečí lacný, rýchlo šíriteľný obsah. Pozor však na to, aby sa z meme nestal doslova „lacný obsah”, ktorý budeme produkovať na základe toho, že sa jedná o populárny formát. Tak ako pri tvorbe stratégii, kreatívy, obsahu, sa poďme pozrieť na dôležité aspekty, ktoré by sme mali zahrnúť pri tvorbe memes v rámci propagovania značky. 

Zdroj: Pexels.com

Nezabúdajme na archetypy 

Každá značka má stanovený svoj „tone of voice”, pričom vychádzame aj z archetypu, ktorým značka disponuje. Ako to môže súvisieť práve s memes? Ja v tom vidím nasledovné prepojenie: značka má už niekoľko rokov stanovenú komunikáciu, ktorá sa nesie v duchu „opatrovateľa”. Sú to najmä značky, ktoré sa zameriavajú na zdravie, detské potreby a pod. Nebolo by pre nich, respektíve pre ich recipientov/spotrebiteľov prirodzené, ak by začali komunikovať primárne cez formát memes. 

Môžu k tomu využiť stránky, ktoré sa venujú výlučne takémuto formátu. Nastavením takejto spolupráce sa značka môže prostredníctvom humoru dostať do povedomia cieľovej skupiny, na ktorú by svojou primárnou komunikáciou nezacielila. Ak bol meme naozaj dobrý, je tiež veľká šanca, že používateľ si spomenie na vašu značku. Hoci všetci používatelia nemusia byť vašim potenciálnym zákazníkom, no  budú si pamätať vašu značku.

Ak ako značka nechcete ísť cez spolupráce s inými používateľmi, môžete rozmýšľať nad tým, aký typ meme by zaujal vašu cieľovú skupinu. Je dôležité sa držať hodnôt značky, ktoré máte. Nie vždy môžete ísť s trendovými memes, aj keď majú väčšiu interakciu. Je dôležité, aby memečko bolo autentické pre vašu značku.  

Aj my sme sa rozhodli využiť tento trend, ale vo formáte videa, reel, ktorý je čoraz populárnejší na sociálnych sieťach, viac ako len klasický obrázok. Taktiež sme sa zamysleli nad tým, či ním neurazíme našich klientov, avšak veríme, že ich to len pobavilo a v žiadnej zo situácii sa nenašli. 

Zdroj: Instagram Mavio Media

Na čo si dať pozor? V prvom rade by ste sa mali uistiť, že dané memečko nie je urážlivé pre vašu cieľovú skupinu. Občas sa môže stať, že sa ocitnete na tenkom ľade, preto je dôležité správne komunikovať svoj zámer. Inak by to mohlo spôsobiť negatívny feedback, čo môže následne spôsobiť negatívnu reakciu a znížiť hodnotu a dôveryhodnosť vašej značky. Taktiež sa vyhnite komplikovaným meme. Nemusíte vymýšľať koleso, ktoré je už vymyslené. 

Autorka: Simona Nehézová