Krízové situácie si vyžadujú krízové riešenia. Čo potrebujú vedieť vaši zákazníci v období epidémie o vašej firme či organizácii? Ako optimalizovať váš marketing, aby nebol stratový? Odpovede na tieto otázky sa pokúsim nájsť v dnešnom blogu a pridám aj niekoľko tipov na digitálny marketing.
Disclaimer na úvod
Nebudeme vám odporúčať, aby ste investovali do marketingu viac ako doteraz (aj keď to niektoré agentúry svojim klientom tvrdia), nebolo by to od nás fér. Ak sa vás kríza dotkla, je pochopiteľné, že prehodnocujete spustené kampane a tie, ktoré vám nezarábajú, pozastavíte alebo upravíte.
Ani neočakávame, že by ste si na základe tohto blogu objednali naše služby, (ak tak spravíte, budeme radi), avšak už druhý týždeň pomáhame našej komunite zadarmo. Najprv formou bezplatného mentoringu a koučingu, tento týždeň sme k tomu s kolegom pridali aj bezplatné marketingové služby.
Ale poďme späť k téme
Čo teda potrebuje vedieť o vašej firme zákazník, aby u vás nakúpil?
#1 Hygienické opatrenia
Vysvetlite svojim zákazníkom, aké hygienické opatrenia ste podnikli vo vašej predajni. Ako sa narába s ich zásielkou, kto s ňou prichádza do kontaktu, ako často čistíte platobný terminál, či vaši zamestnanci v kuchyni pracujú v rukaviciach a pod.
#2 Otváracie hodiny
Oznámte jasne zmeny otváracích hodín. Ľudia sa v posledných dňoch strácajú v tom, kto je kedy otvorený, kedy môžu chodiť do obchodu či kedy môžu navštíviť poštu.
Uľahčite im túto situáciu a jednoducho odkomunikujte, kedy môžu nakupovať u vás. Túto informáciu doplňte do pätičky vášho mailu, na cover fotku či ako pop-up okno na vašom webe.
#3 Objednávky cez Messenger
Asi nikoho neprekvapí, že počas obdobia epidémie ľudia trávia viac času na sociálnych sieťach. Zaujímavejší je však fakt, že okrem sledovania príspevkov čítajú a posielajú oveľa viac správ ako zvyčajne.
Zmeňte svoj Messenger na predajný kanál, umožnite zákazníkom, aby si cezeň objednávali vaše produkty a poskytnite im cez chat aj zákaznícky servis. Spustite chat bota, ktorý bude odpovedať na najčastejšie otázky.
# 4 Vytvorte si záchranný plán
Krízové situácie si vyžadujú krízové riešenia. Ak vaša firma nemá marketingovú stratégiu alebo nepočítala so situáciou, v ktorej sa aktuálne nachádzate, vypracujte si čo najskôr svoj záchranný plán.
Michal Meško z Martinusu vytvoril takto 5 možných scenárov, podľa ktorých sa jeho firma aj zamestnanci správajú. My sme pre tento účel našim klientom ponúkli možnosť vytvorenia Digitálnej krízovej marketingovej stratégie.
Ak by ste s ňou potrebovali pomôcť, ozvite sa. Môžeme vám dať tipy ako si ju vytvoriť.
#5 Pridaná hodnota v čase krízy
Jedným z nedostatkových tovarov na trhu sú hygienické rúška a pomôcky. V prípade, že ich viete rýchlo vyrobiť, pribaľte ich ako bonus k vašej objednávke.
Zvýšite tým šancu, že zákazník nakúpi u vás a nie u konkurencie, pretože mu ponúknete zdarma niečo, čo nedokáže zohnať ani za peniaze.
#6 Kvalitný obsah
Návštevnosť webov, blogov, webinárov či Youtube kanálov stúpa v uplynulých dňoch závratnou rýchlosťou. Otázkou je už len to, či to budú vaše kanály, ktoré zákazníci navštívia predtým, ako sa rozhodnú nakúpiť, alebo nie.
Staňte sa tým, kto pomenuje trendy vo vašom segmente ako prvý, poskytnite zákazníkom rady a tipy, ako si upiecť domáci chlieb, ako si ušiť rúško, ako dbať na zvýšenú hygienu, ako spraviť konferenčný hovor online formou alebo im poskytnite bezplatné e-booky či webináre.
#7 Vyskúšajte PPC reklamu
Nemáme ešte k dispozícii celoslovenské dáta, aby sme mohli potvrdiť, že reklama na Facebooku je lacnejšia alebo účinnejšia ako pred mesiacom či dvomi. Avšak z viacerých kampaní, ktoré robíme pre našich klientov, vidíme, že to tak naozaj je.
Konverzie sú o niečo lacnejšie, engagement stúpa, noví fanúšikovia sa získavajú ľahšie. Čo s tým? „Nahoďte si“ čo najskôr Facebook pixel, spustite remarketing a prostredníctvom PPC kampaní na sociálnych sieťach či v sieti Google Ads pritiahnite zákazníkov na váš e-shop.
#8 Buďte live
Keď sme pre nášho klienta Komenského inštitút vytvárali marketingovú stratégiu, ani by nás nenapadlo, aký dobrý nápad bude zaradiť do content plánu live streamy. Prvý živý prenos, do ktorého sa náš klient počas uplynulých dní pustil, dosiahol dokopy 15 000 zhliadnutí a je jasným dôkazom, že live streamy naozaj fungujú.
Nehovoriac o tom, že prostredníctvom rôznych nástrojov môžete preklopiť časť svojich offline služieb do online priestoru. O to sme sa pokúsili v našom programe Show your talent, v ktorom aktuálne všetky študentské mentoringy a postupne aj workshopy bežia online.
#9 Top of mind
V prípade, že vaša prevádzka alebo výroba je aktuálne pozastavená, neprestaňte v žiadnom prípade so svojimi zákazníkmi komunikovať. Ak aj vypnete platené reklamy, využite toto obdobie na to, aby ste si vybudovali lepší vzťah s vašimi zákazníkmi.
Negatívneho obsahu je už na webe dosť, preto sa zamerajte na pozitívnu konotáciu v spojitosti s vašou značkou a staňte sa prvou firmou, ktorú zákazník navštívi hneď po karanténe. V marketingu tomu hovoríme top of mind awareness, čiže spontánna znalosť. Vďaka emócii, ktorú vytvoríte teraz, k vám môže zákazník prísť, keď mimoriadna situácia pominie.
#10 Buďte úprimní
Predovšetkým sa v tomto období na nič nehrajte. BUBO sa o to pokúšal a dostal od zákazníkov poriadnu nakladačku. Tvrdiť v prvom videu, že koronavírus je neškodná chrípka, v druhom, že budú zomierať ľudia, a v treťom sa priznať, že ste pod tlakom chceli viac predávať ako svojim zákazníkom pomáhať, nie je najlepšia cesta. Ale ospravedlnenie prijímame.
Preto buďte vo vašej komunikácii úprimní. Keď nechcete zákazníkom nezištne pomáhať, tak sa tak netvárte, pretože vám to neuveria. Naopak, podniknite kroky, ktoré nikto vidieť nebude, pomôžte svojim klientom, partnerom, susedom. Bez akejkoľvek publicity.
Začnite napríklad tým, že sa poďakujete svojim zamestnancom.